Forradalmi hangulat és szamurájtörténet
Tavasszal bejelentette megszűnését a K2 Színház. Független társulatként, produkcióról produkcióra élve, tökéletesen reprezentálta a kőszínházi struktúrán kívül létező függetlenek helyzetét hazánkban. Jelentős előadások születtek, maroknyi fiatal tehetséggel és igazi műhelymunka érződött munkáikat látván. A THEALTER-nek visszatérő vendégei voltak, így egyik utolsó előadásukat, a Rebelliseket a szegedi közönség is láthatta.
Sophie Scholl történetének epizódjait fűzték össze saját, belső szakmai forrongásuk stációival. Mintha két előadás lenne összegyúrva; a náci rezsim belső ellenállójaként kivégzett Scholl-testvérek történetének brutális vége vajon összecseng a fiatal, pályakezdő színészek dilemmáit, harcait bemutató, szárnyait bontogató titkos mozgalom létrejöttével?
Még a zsinagóga kertjében várakozva megkapjuk a röplapokat, amiért Sophie Schollnak és bátyjának bűnhődnie kell; a nézőtérre belépve el is kezdődik a kihallgatás, mely során az egyetemen megtalált röplapok terjesztésével vádolják a lányt, aki szerfelett higgadt próbál maradni, de látjuk fel-feltörni benne a rettegést. Ha bebizonyítják, a büntetés: halál.
Az előadás másik dimenziójában a színészek önmagukat alakítják, a saját neveiket használva mutatnak be dialógusokat saját (vagy generációjukat érintő) kálváriájukból. A közönség, a publikum, a nagyérdemű természetesen mindig a csillogást látja, a sikert, valaminek a végeredményét. Azonban az addig vezető út - kezdve a színészképzés helyzetével - nem csak akadályokkal, de aknákkal teli.
Fotó: Szakács Ferenc |
Fotó: Szakács Ferenc |
A sajtóban is hangot kapó, a Kaposvári Egyetemen történt oktató-elbocsátások és szakmai értelemben magukra maradó évfolyamok valamint az SZFE-n lezajlott területfoglalás az eredménye egy olyan belső feszültségnek, amit a színészhallgatók megéltek. Az érezhetően improvizatív módszerrel készült előadás megmutatja ennek a kívül csillogónak látszó színészlétnek a belső, fél-fiktív játszmáit.
A mesterien megírt párbeszédek alapján látható, hogy az alkotók igyekeznek mindkét oldal logikájával gondolkodni. Manipulatív és toxikus hatalmi játszmát látunk kicsiben. Végtelenül elszomorító ezt kívülről látni és magamat tehetetlennek érezni.
Fotó: Szakács Ferenc |
Egy ponton a közönséget kérik, mondják bele egy mikrofonba, mi az, ami belülről feszíti őket; a 100-ból 5-ös arány árulkodó. De legalább nem nulla.
A jelenetek között brechti songokat hallunk parádés szöveggel, reflektív, önkritikus és kíméletlenül őszinte sorokkal. (Formán Bálint) A játszók egytől egyig fegyelmezettek, pontosak és még valami: nem hitevesztettek! Mozgalmat indítottak, akárcsak Sophie és Hans.
Ők a buborékpukkantók. (www.buborekpukkantok.hu) Nem viccelek. És ők sem!
k2 Színház (Budapest): Rebellisek
– az ellenállás történetei –
zenés zendülés egy részben
Játsszák: Bán Bálint, Borsányi Dániel, Formán Bálint, Piti Emőke, Urbán Richárd m.v.
A társulat improvizációi, saját élmények, történetek és Sophie Scholl esetének dokumentációi alapján a szövegkönyvet írta: Bíró Bence és Benkó Bence
Produkciós vezető: Erdélyi Adrienn
Asszisztens: Ternai Krisztina
Fotók és grafika: Szakács Ferenc
Zene, dalszövegek: Formán Bálint
Dramaturg-asszisztens: Sulyok Máté
Dramaturg: Bíró Bence
Rendező: Benkó Bence
A magány meséi
Látványos és aprólékosan megkomponált díszlet. Öt élettér, öt különböző karakter pár négyzetméteren. Ott a folyton halogató, aki élete egyik legfontosabb napját alussza át, ott a vlogger, aki egyedül küzd a virtuális világ összes dühével, miközben iszonyatos megfelelési kényszer munkál benne feléjük. Látjuk a skype-nagymamát, aki külföldön élő lányával és unokájával csak digitálisan tud csirkét főzni, mellette ott az anime-világba menekülő férfi és a színésznövendék lány, aki egy kézi kamerába beszélve éli meg személyisége különböző rétegeit.
Fotó: Deim Balázs |
Fotó: Deim Balázs |
Szokol Judit: “Úgy gondolom, hogy minden emberi sorsból lehetne drámát írni, hiszen mindenki főszereplője a saját életének. Minden apróságnak jelentősége van, ha a saját életünkről van szó. A hétköznapi emberek drámáját kerestük, amelyekkel nap mint nap küzdünk, a személyes tragédiákat. Talán ha ezeket viszontlátjuk a színpadon, kevésbé érezzük magunkat magányosnak.”
(Többféle magány - Beszélgetés Fabacsovics Lilivel és Szokol Judittal - Revizoronline)
A különböző magány-megélések a látvány és a karakterek különbözőségei okán érdekesek voltak, de a zárójelenetben csúcsosodott ki leginkább a tételmondat: az ember társas lény; ekkor az addig magányosan, négy fal között monologizáló szereplők egy térben találkoztak és üdítő volt látni őket egymás szemében (is).
ESZME – Szkéné Színház (Budapest) – Szentendrei Teátrum: Szokol Judit - Fabacsovics Lili: Csend-etűdök
Szereplők: Nyakó Júlia, Jeney Luca Viktória e.h., Dékány Barnabás, Hajduk Károly, Lelkes Botond e.h., Milovits Hanna
Látványtervező: Jeli Sára Luca
Látványtervező munkatársa: Mészáros Dominika e.h.
Fény: Langó Ádám
Zeneszerző: Matisz Flóra Lili, Lovász Ákos
Hang: Lovász Ákos
Videó: Vincze Márton
Dramaturg: Fabacsovics Lili
Mozgás: Filóci Mihály
Rendező munkatársa: Garádi Gréta
Projekt menedzser: Tamás Sándor Soma
Rendező: Szokol Judit
Közreműködtek: Olivia Berger, Boros Gabriella, Máthé Ágnes Klára, Emődy Botond, Tóth-Heyn Máté, Kéry-Kovács Péter, Adamik Zsófia, Adamik András, Ireti Oni, Vasvári Csaba, MANYI Közösségi Központ, FiFe Csoport
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése