Egyszemélyes pokol
Teltház előtt lépett fel Szegeden a budapesti Katona József Színház színművésze, Gyabronka József tegnap este a Régi Zsinagóga impozáns terében.
A színészt közel 20 évvel ezelőtt láttam először, középiskolánkban vendégszereplő Siráj (R: Schilling Árpád) című Csehov műben, Szorin szerepében. Később a Krétakör legendás Feketeország című előadásában (R: Schilling Árpád), majd a Nemzeti Színházban Szorokin: A jég című darabjában (R: Mundruczó Kornél) volt szerencsém újra megbizonyosodni arról, hogy Gyabronka univerzális színész.
Fotó: Révész Róbert |
Színpadi jelenlétében van egyfajta nyugodt elegancia; biztos vagyok benne, hogy fegyelmezett színész, lehet rá számítani, tűpontos, de közben képes játékosan és felszabadultan is alkotni.
A Dante: Pokol című előadás pontosan ilyen színészt kíván, sőt követel! 70-80 percnyi szöveg a színpadon, mindenféle aláfestő, illusztráló, figyelemmegosztó elem nélkül.
Csak a színész és egy fekete tér, benne egy székkel. Semmi több, mert minden további az elménkben zajlik. Gyabronka olyan érzékletesen tolmácsolja a Dante által leírt és Nádasdy Ádám által újraalkotott szöveget, hogy képesek vagyunk a leírtakat topográfiai pontossággal megrajzolni magunk előtt: a pokol köreit, a patakokat, a hidakat, a gázlókat, a hatalmas hegyeket és a zord völgyeket. A színész tökéletes dikciója lenyűgöző, mondatról-mondatra, olykor szóról-szóra különböző reakció ül ki az arcára, miközben leírja a pokolban senyvedő bűnösök kinézetét; érezzük a szagokat, és látjuk azt a több tucat karaktert, akiket Gyabronka percenként váltogat az utazás során. Két alapfigurája, Vergilius és Dante egymás közötti dialógusa szép tempóban vezeti a történetet és magukkal rántanak minket, nézőket is. Számos figura - nő, ördög, pokolbéli lény, bűnös lélek vagy Dante korábbi mestere - jelenik meg a szövegben, amelyet a színész bravúrosan gyors váltásokkal mutat meg nekünk.
Fotó: Révész Róbert |
A jelenkornak is megvannak tehát a maga bűnösei; ahogyan Dante éppen politikai kiábrándultságában keseregve nekifog a “komédia” megírásának, jómagam is eltöprengek, hogy jelen társadalmunk egyes alakjait hova helyezhetnénk el a Dante alkotta Pokol-képben és milyen kín járna nekik. Az előadás végi vastaps azonban kizökkent a gondolatmenetemből.
A taps alatt újra keresem, meglátom-e a szerepét letevő színészt Dante alakja mögött, ehelyett egy szerény, mégis magabiztos embert látok, akivel együtt megjártuk a poklot.
Fotó: Révész Róbert |
Orlai Produkció - Katona József Színház: Dante: Pokol (Fordította: Nádasdy Ádám)
Előadja: Gyabronka József
Az előadás létrehozásában közreműködött: Török Tamara és Kocsis Gergely
Helyszín: Régi Zsinagóga (Szeged)
Időpont: 2022. 05. 05.
A cikk szerzője: Benczur Kata