Szerelem - politika: Sakk - matt
A musical-irodalom egyik legkülönlegesebb témaválasztásának tűnik egy sakkozóról musicalt írni. Egy logika alkotta, szigorú szabályrendszert alkalmazó társasjáték, melyet egy apró fatáblán játszanak; nem is értem, hogyan jutott eszébe Tim Rice-nak, hogy a sakk világát emeli be új darabjába. Alkotótársával, Andrew Lloyd Webberrel eredetileg a kubai rakétaválságról terveztek új musicalt írni, de végül a hidegháborús szovjet-amerikai sakkrivalizálás lett a központi elem. Így máris telítődik a kép politikával és természetesen a szerelmi szál sem hiányozhat a darabból.
Fotó: Szegedi Szabadtéri Játékok- Szabó Luca |
A darab középpontjában egy szovjet (Egyházi Géza) és egy amerikai sakkozó (Szemenyei János) csatározását láthatjuk, melyet a sakktáblán és érzelmeik csataterén vívnak meg egymással. A történetnek magyar szereplője is van, az amerikai sakkozó szekundánsa, Florence (Sári Évi), akinek édesapját ‘56-ban hurcolták el a szovjetek Magyarországról.
A zenét viszont végül nem Webber, hanem a világhírű ABBA zenekar két férfi tagja: Benny Andersson és Björn Ulvaeus komponálták meg.
Fotó: Szegedi Szabadtéri Játékok- Szabó Luca |
A 2010-ben Cornelius Baltus, holland rendező által színpadra vitt előadás képi világának hangsúlyos eleme a színpad közepén található hatalmas sakktábla, amelyen a kórus és a tánckar tagjai olykor élő sakkbábuként mozognak. A díszlet és a jelmez Kentaur munkája, aki már korábban is dolgozott együtt a rendezővel, például a Vámpírok bálja és a We will rock you című előadásokon.
Fotó: Szegedi Szabadtéri Játékok- Szabó Luca |
A színpadon foglal helyet a popszekcióval és kórussal kiegészült nagyzenekar, akik Balassa Krisztián vezényletével szólaltatják meg az olykor ismerős dallamokat. A tánckar pontos és nagyon látványos koreográfiával biztosítja a mozgalmasságot a színpadon; kvalitásaikhoz nem fér kétség, ahogyan a főbb énekes szerepekben is jól teljesítenek a színészek: Szemenyei János elképesztő lazasággal énekli le a csillagokat az égről, Egyházi Géza és Sári Évi párosa gyönyörűen szól.
Fotó: Szegedi Szabadtéri Játékok- Szabó Luca |
A sakkban az a szép, hogy a profik előre tudják a saját és sokszor az ellenfelük lépéseit, így menet közben tudnak változtatni a stratégiájukon. A musical viszont azt mutatja meg, hogy mindez a szerelem esetében felborul; a szív szabálytalan lépéseit nem lehet kiszámítani.
Aki nem akar lemaradni a Sakk című musicalről, a mai napon még láthatja az Újszegedi Szabadtéri Színpadon.
A cikk szerzője: Benczur Kata