"A Látás a lámpa" *
Sokszínű és tartalmas kiállítás részese lehet, aki ellátogat a Reök-palota, Dante univerzuma elnevezésű kiállítására. Sokszínűségét abból nyeri, hogy 50 kortárs műve került a kiállítótermekbe, így 50 különböző interpretációt, nézőpontot, 50 külöböző érzést, látásmódot, vagy éppen benyomást csodálhatunk meg a tárlaton. Mivel az alkotások közös eredete arra épült, hogy Dante szellemiségét közvetítsék, így jelentős többlettartalommal is rendelkeznek, a költő mondanivalóját kiterjesztve, átgondolva adják tovább azt az érdeklődőknek, létrehozva valami közös újat.
Dr. Nátyi Róbert és Prof. Dr. Pál József, A HÁBORÚ ANATÓMIÁJA, Részegh Botond művével |
Hiszen nem csupán illusztrációkról van szó, amíg korábban a képzőművészetben ez volt a jellemző, a 20. század végétől már sokkal inkább Dante hatását, és mára szóló üzenetét igyekeznek kibontani a művészek, tudhattuk meg Dr. Nátyi Róbert művészettörténésztől, aki a REÖK vezető kurátora, és azon katalógus egyik szerkesztője, D. Udvary Ildikóval, mely extra tartalommal listázza a kiállítás darabjait. A MAOE által publikált könyv érdekessége, hogy a művészek kiemelik a számukra meghatározó, jelentőséggel bíró kapcsolódási pontot, mely Dante munkásságából fontos számukra, és hatással volt rájuk a produktumaik létrehozásakor.
Varga-Amár László: A POKOL BUGYRAI, a Dante univerzuma c. katalógusban |
Talán, ami elsőre a legszembetűnőbb ezen a kiállításon, az a fény és annak hiányának, egymásra gyakorolt hatása. Rendhagyó módon, már ahogy belépünk a félig sötét termekbe, a speciális megvilágítások hatására önálló életre kelő művek, szinte mágnesként vonzzák az ember tekintetét. A lámpák fényei ugyanis külön értelmet adnak egyes kreációk számára, mint ahogy teszik azt Wrobel Péter festményénél, ahol a lakkal és gyantával, a csillogó porfesték találkozik, mágikus összhatást ébresztve. Az alkotó ki is emeli, a már említett Dante univerzuma címet viselő katalógusban, hogy célja a: "mozgó-mozdulatlan, a mozgó, elmozduló univerzum érzete", vagyis Dante univerzumának képi megfogalmazása.
Guti J. Soma: LÉPCSŐ A POKOL KAPUJÁHOZ Wrobel Péter: KESERÉDES KÉPTÁBLA A DIVINA KOMÉDIÁHOZ: MÁSODIK VISSZATEKINTÉS Székács Zoltán: A PURGATÓRIUM KAPUJA Kelemen Dénes Lehel: A SÖTÉT ERDŐBEN (ELSŐ ÉNEK) |
Ha már a fények hatásánál tartunk, nem lehet úgy végigmenni a kiállításon, hogy ne állnánk meg pár percre Hérics Nándor LED világítású szobra előtt, mely az Ecce Femme nevet viseli, elindítva ezzel egy asszociációs lavinát, az Ecce homo (Íme az ember) -ismert latin kifejezés útján.
Hérics Nándor: ECCE FEMME |
A másik unikumként emlegethető tényező, a felhasznált anyagok nagy fantáziájú sokszínűsége. Példálozó jelleggel, van itt a már emlegetett LED, plexi, fa, műgyanta, linóleum, könyvlap, üveg, horganylemez, de még vulkáni kő is. Részben ez teszi kiemelkedővé Sejben Lajos alkotását is, a Dante-összes címet hordozó objektje gazdag alapanyag felhasználásában jelen van a bőr, a fa, a horganylemez és a régi könyvlap egyaránt. Részletgazdagságán, nem csupán vizuálisan tudunk elidőzni, hiszen a kisteleki születésű képzőművész megfogalmazása szerint, egy időutazást kívánt tolmácsolni, Dante korabeli misztériumot feleleveníteni, a régi és az új anyagok találkozásával.
Sejben Lajos: DANTE-ÖSSZES |
Verebics Katalin, aki egy az 5 hölgy kiállító közül, úgyszintén kiemeli festményében a jelen és a múlt összekapcsolódását, mely érdekessége abban nyer létet, hogy montázsán saját önarcképe szerepel, Dante arcmásával.
Nem hiába említette Prof. Dr. Pál József, a Comitato Dantesco Ungherese tagja, hogy Dante mindig aktuális, hiszen az embernek olyan sokszínűségét mutatja be, mely időszerűsége most is megkérdőjelezhetetlen.