Ősbemutatóval nyitották meg a THEALTER Fesztivált
Szeged nagyon szerencsésnek mondhatja magát színházi szempontból. Immáron 32. éve minden nyáron kap egy jó adag színházat a szegedi nézőközönség; és kifejezetten sokfélét! A fesztivál rendszerint nyit a bábszínház, a fizikai színház felé vagy a performanszok világába; volt már tematikailag összeválogatott felhozatal, láttunk külföldi előadásokat, utcaszínházat, még a börtön falai közé is vitte sokáig a kultúrát. Ezen a nyáron a fiatal alkotókat tették a fókuszba a Fesztivál szervezői, akiknek nem egyszerű a helyzetük, mint ahogyan más szakmákban sem. A szegedi Maszk Egyesület koprodukciós tevékenysége pontosan az olyan alkotók munkáját teszi könnyebbé, akik fiatal koruk miatt még kevés lehetőséget kaptak a bizonyításra. Évről-évre látunk ilyen együttműködésből megszülető előadásokat, amelyek megadhatják a kezdő lökést egy-egy rendezőnek, színésznek vagy éppen drámaírónak.
Kép forrása: Thealterphoto2022 |
A szerzővel készült korábbi interjúból kiderült, hogy az alapötlet egy filmből származik (Lars and the real girl / Plasztik szerelem (2007.) Ezt az alaphelyzetet bontották ki Mayer Bernadett-tel közösen és adaptálták a magyar vidékre.
“Amit az olvasópróbán felolvastak a színészek, az már nem ennek a kedves, optimista filmnek az adaptációja; megpróbáltunk mélyebbre menni, belemászni a sűrűjébe és felhozni az okokat, amiért valakinek szüksége lehet egy szexbaba-szerelemre.” (Készül a Fajankó a Jurányiban - Próbanapló indul)
Ha valahol hasonlóan idegen egy szexbaba, akkor a ‘90-es évek poros, vidéki kisvárosában biztosan az.
A színpadi történések két helyszínen játszódnak: két, mobilisan mozgatható szobabelsőt látunk, melyek megjelenítik a dráma összes helyszínét. Hamisítatlan falusi vaskapu köti össze a házat és a sufnit, ahol Jankó él. A jelenetek közötti változásokat a méretes elemek forgatásával oldják meg a színészek; emiatt néhol még kiesek a ritmusból. A konyha festését meglátva szinte az orromban éreztem a nagymamám konyhájának jellegzetes illatát és azt a sajátos hűvöst, amely ezeknek a régi házaknak adottsága. (Látvány és rendezés: Kovács Dániel Ambrus)
Kép forrása: Thealterphoto2022 |
Két mellékszereplő színesíti a cselekményt, a falu újdonsült polgármestere, Attila (Lestyán Attila), aki egyben a fiúk unokatestvére és a hasonlóan fura lány, a kocsmáros unokája Margó (Ballér Bianka) a nagyvárosból. A szerelmi szál alakulása hollywoodi filmbe illő, a fura lány beleszeret a fura fiúba és ezzel párhuzamosan a családtörténet is felszínre kerül. Még talán szexbaba sem kell hozzá, bőven elég a bepótolnivaló 16 év, amit a fiúk egymásról nem tudva töltöttek.
Kép forrása: Thealterphoto2022 |
FÜGE Produkció (Budapest) - MASZK Egyesület (Szeged): Németh Nikolett: Fajankó
ősbemutató
Szereplők:
Jankó: Vilmányi Benett
Bandi: Chován Gábor
Vera: Csábi Anna
Margó: Ballér Bianka
Attila: Lestyán Attila
és Jázmin
Szerző, dramaturg: Németh Nikolett
Fénytechnikus: Pelle Zoltán
Hangtechnikus: Nemesházi Attila
Látványtervező: Kovács Dániel Ambrus
Produkciós vezető: Gulyás Dóra
A rendező munkatársa: Balla Anett
Rendező: Kovács Dániel Ambrus
Ámokfutás a színpadon
A nyitónap két monodrámával folytatódott a THEALTER-en. A Homo Ludens Projekt - Boguslaw Schaeffer: Szövegkönyv egy nemlétező, ám lehetséges instrumentális színészre című előadása és az Átrium vendégjátéka, a Totth Benedek: Holtverseny című regényéből készült darabja között kényszerültem dönteni. Végül az Átrium vendégjátékát néztem meg, ki tudja meddig láthatok még Átriumos előadást!
A budapesti magánszínház pár hete rendkívül nehéz helyzetbe került és bizonytalanná vált a sorsa, mert a kormányzati kultúrafinanszírozás keretében az addig évente rendszerint megítélt támogatást a következő évadra a döntéshozó testület megvonta. Az Átrium így bezárásra kényszerült volna, ha nincs az a civil összefogás, - és az utolsó pillanatban érkező önkormányzati segítség - amelynek köszönhetően mégis elindulhat az új évad a színházban. Abban a színházban, ahol rendszerint magas minőségű, teltházas előadások futnak, nagy nevekkel a színlapokon.
A THEALTER-re érkező két, Átriumos előadásra rendben el is kapkodta az összes jegyet a szegedi fesztiválközönség. Az Átrium a Mentőcsónak Egység égisze alatt olyan előadásokat hoz létre, amelyek valamely aktuális társadalmi problémára reflektálnak, jellemzően kortárs magyar drámák vagy adaptációk életre hívásával.
Jelen előadás egy regényadaptáció, Totth Benedek 2014-es írásának színpadra szabott változata. Mikor belépünk a térbe bömbölő metál majd vaskos káromkodás fogad, előrevetítve: kemény lesz és szókimondó! 100 perc pörgés megállás nélkül és ezalatt vagy féltucat karaktert ismerünk meg a főszereplőnkön keresztül.
Fotó: Lakatos Péter |
Fotó: Lakatos Péter |
Átrium - Mentőcsónak Egység (Budapest): Totth Benedek: Holtverseny
úszás egy részben
Játssza: Katona Péter Dániel e.h
Színpadra alkalmazta: Kovács Máté, Nyulassy Attila, Ugrai István
Zene: Remete Marcell, Koltay Krisztián Sólyom
Jelmez: Halma Ágnes
Kellék: Mertl Enikő
Technikus: Tóth Bertalan, Koltay Krisztián Sólyom
Segédrendező: Bali V. Gergő
Produkciós menedzser: Király Krisztina
Műszaki vezető: Czibor Attila
Produkciós vezető: Ugrai István
Rendező: Kovács Máté
A cikk szerzője: Benczur Kata