A hátország széthullása
Hiába nem telik el egy emberöltő a világtörténelemben háborús konfliktus nélkül, az ember nem tudja elképzelni, milyen a háború belülről, hogyan hat az emberek hétköznapi életére. A drámaíró Dézsi Fruzsina első kézből gyűjtötte a háborús történeteket; kutatómunkába kezdett, hogy a közelmúlt egyik jelentős történelmi eseményét, a délszláv háborút megismerje. Levéltárakban kutatott és Szabadkától Újvidékig egyhónapos terepmunkán számtalan interjún keresztül ásta bele magát az emberek szubjektív narratíváiba a háborúról. Elmondása szerint: “Nem elsősorban bizonyos történelmi események érdekeltek, hanem sokkal inkább az a mechanizmus, amivel különböző gazdasági-politikai meggyőződések megpróbálnak újradefiniálni és újrarendezni egy közösséget. Vagy még pontosabban talán azt mondanám: az foglalkoztatott, hogy miként válik az elnyomás természetes renddé.” (Az ember legveszélyesebb tulajdonsága, hogy mindent meg tud szokni - Art7 Művészeti Portál - Németh Fruzsina Lilla)
Fotó: Révész Róbert |
A jelenetek nem kapcsolódnak szervesen egymáshoz, a színészek így lubickolhatnak a különböző karakterek megformálásában és olykor a nem hagyományos színészi technikák alkalmazásában. Látunk realista színészi munkát és groteszk játékot is, amely képes elidegeníteni a nézőt az érzelmi azonosulástól. Például a második jelenetben a két kiváló színésznő (Homonnai Katalin és Nyakó Júlia) dialógusában kiállások és bejátszott konzerv-nevetések húzzák alá vagy teszik idézőjelbe a szereplők mondatait. A közönségnek érezhetően időre volt szüksége, hogy elkezdje jól érteni ezeket a kiállásokat.
Fotó: Révész Róbert |
Számomra a legemlékezetesebb etűd a háborús propaganda működéséről szól. Egy riporter és egy operatőr érkezik a hős katonához, aki hallva a média által harsogott túlzó jelzőket, (hősies, önfeláldozó, emberfeletti teljesítmény, dicsőség, hazafias tett) igyekszik rámutatni, hogy semmi különleges és emberfeletti nincs a háború hétköznapjaiban. Minden csak csomagolás kérdése. A színpadon felállított televízión keresztül látjuk az operatőr által használt beállításokat a hősről, a közeliket, hogy a nagy hatású szavak könnyen elérjenek bárkihez. Biztos, ami biztos, még a kellékeket és a megfelelő hátteret is maguk viszik a helyszínre a médiamunkások, akik erkölcsi felelősségét akár egy következő drámában lehetne vizsgálni.
Fotó: Révész Róbert |
Fotó: Révész Róbert |
JÁTSSZÁK:
HOMONNAI KATALIN, NAGY-BAKONYI BOGLÁRKA, NYAKÓ JÚLIA, PÁSZTOR DÁNIEL, SIPOS GYÖRGY, TAKÁCS GÉZA
Dramaturg: SELMECZI BEA
Zene: VÖRÖS ÁKOS, ARIF ERDEM OCAK
Látvány: HUSZÁR KATÓ
Rendezőasszisztens: FENYVESI BÁLINT, CSONKA LAURA
RENDEZŐ: VARGA BENCE